20 april, 2005

51 - Lezen in de trein

Sinds ik veel met de trein reis, kan ik tot mijn tevredenheid vaststellen dat er veel gelezen wordt om mij heen. Los van de stapels Spitsen en Metro's die door de hele trein liggen, wordt er ook nog vaak een boek gepakt. Daarbij wordt er meer gelezen op de terugweg ('s avonds) dan op de heenweg, zo heb ik empirisch vastgesteld.

Voor mij geldt ook dat ik vooral 's avonds lees, 's morgens werk ik of pak ik een krant. Het leek mij een goed idee om eens een weekje vast te leggen wat er zoal in de trein gelezen wordt. Maar het viel nog niet mee om dat te doen. Kenmerk van het lezen van een boek is immers dat het omslag naar beneden is gericht en de bladzijde naar boven. Van veel boeken heb ik om die reden niet de titel kunnen vaststellen. Ik ga nu eenmaal niet op de grond liggen om van daaraf een boek te kunnen identificeren. Weliswaar had ik nog een tijdelijke bewusteloosheid kunnen veinzen, en dan bij het 'bijkomen' snel een aantekening maken van het gelezen boek, maar wie wel eens de vloer in een treincoupé heeft bekeken weet dat dat geen goed idee is. 

Ik moest het dus hebben van verticale lezers (die hun boek recht voor zich houden), mensen die hun boek uithadden of wilden uitstappen en dus hun boek dichtsloegen en in hun tas stopten of mensen die zo werden aangegrepen door wat ze lazen dat ze peinzend uit hun raam keken en het boek met het omslag omhoog lieten rusten. Het kwam ook nog wel eens voor dat ik werd omringd door krantenlezers, terwijl een bank verder meerdere boekenlezers zaten. In die gevallen vond ik een verplaatsing wat overdreven, hoewel ik niet zal ontkennen dat ik een enkele keer bewust positie heb gekozen naast een lezer, om te kunnen vastleggen wat zij of hij las. Ook heb ik overwogen een verrekijker mee te nemen om te spieken bij verderop zittende lezers, maar waar laat je zo'n ding als je 'm verder niet nodig hebt? 

Ondanks al deze barrières heb ik de volgende lijst met boeken opgesteld, alle gelezen in de trein in de tweede week van april. Sommige titels heb ik achteraf moeten reconstrueren, omdat ik maar flarden van titel of auteur heb kunnen vastleggen. In willekeurige volgorde: 
  • Kinderen ontdekken de grote kunstenaars - MaryAnn F. Kohl 
  • I.M. - Connie Palmen 
  • De Cock en een veld papavers - Baantjer 
  • Trading up - Candace Bushnell 
  • Therapy - Jonathan Kellerman 
  • Droomkoningin - Maarten 't Hart 
  • The clash of civilizations - Samuel P. Huntington 
  • And we're still here - Helene Gerard 
  • Mad a life - Philip Smith 
  • De verdwenen oorring - Patricia Wentworth 
  • Da Vinci code - Dan Brown (2x) 
  • Angels and demons - Dan Brown 
  • The closed circle - Jonathan Coe 
  • Cryptonomicon - Neal Stephenson 
  • Furie - Colin Forbes 
  • The last juror - John Grisham 
  • Bridget Jones. The edge of reason - Helen Fielding 
  • Kies voor jezelf - D. Peters 
  • De echo - Minette Walters 
  • (titel onbekend) - Philip Roth 
  • De naakte aap - Desmond Morris 
  • Talismans of Shannara - Terry Brooks 
  • De nieuwe man - Thomas Roosenboom 
  • In the name of Rome - Adrian Goldsworthy 
  • Duel in de delta - Wilbur Smith 
  • Het oog van de basiliek - Jan van Aken 
  • Het Gilgamesj-epos (Ambo-uitgave) 
Wat mij opvalt is dat er vrij veel Engels gelezen wordt, maar misschien is dat omdat ik vaak het traject langs Schiphol 'doe' en er dus veel toeristen in de trein zitten. Wat mij ook opvalt is dat ik maar een beperkt deel van deze lijst zou willen hebben of überhaupt maar zou willen lezen. Ik heb er dus niet onrustig van op mijn stoel gezeten, en mijn verlanglijst is ook niet uitgebreid. Door al dat geloer om mij heen is mijn leestempo danig teruggeschroefd. Vanaf nu kijk ik alleen nog maar in mijn eigen boeken. 

1 opmerking:

Anoniem zei

Ha, leuk idee! Reis je eerste of tweede klas? Dat maakt volgens mij veel verschil uit. Aan de genoemde titels te zien vermoed ik dat je 1e klas reist. Niet alleen in treinen maar ook op cruiseschepen wordt ook veel gelezen, en wel aan dek, tussen twee havens in. Wel eens zelf een enquete willen houden wat ze lazen... misschien doe ik het nog eens. Keep posting!