13 april, 2005

50 - Indruk maakt weinig indruk

Ik vond dat het tijd werd om weer eens rond te sneupen op de grote verzamelsites: ebay, Marktplaats en Antiqbook. Gewoon om allerlei advertenties te doorzoeken en mijn verlanglijstje langs te lopen. Opeens kwam er een gedachte bij mij op: het was tijd om het boek Indruk83 te kopen. Het is een boek dat is uitgegeven door de CPNB en dus thuishoort in mijn collectie CPNB-uitgaven. Het is helemaal geen zeldzaam boek, helemaal geen duur boek ook, maar het was er gewoon nooit van gekomen om het aan te schaffen. Het stond al lang op mijn verlanglijst en het moest er maar eens af. 

Zoals gezegd: ik vond dat het een dag was om het te kopen. Kijkend op Marktplaats vond ik verschillende advertenties waarin het boek werd aangeboden. Ik volgde de gebruikelijke routine: mailtje sturen aan de verkoper, vragen naar de kwaliteit van het boek, mailtje terug krijgen met geruststellende teksten, geld overmaken en na een paar dagen ploft het in de bus. Zo ook deze keer. Ik kreeg een mailtje met de volgende tekst: "Hallo X, boek heeft geen leesvlekken en geen scheurtjes, heeft in de kaft wel 'n vouw. boek mag weg voor 2,00, de verzendkosten zijn 1,56 groeten, Y" Wat kan mij gebeuren voor 3,56 dacht ik nog. Tot ik het boek vandaag in de bus kreeg: het ziet er niet uit! Geen leesvlekken en geen scheurtjes: alle hoeken zijn kaal, de rechterbovenhoek is zwaar beschadigd, de zijkant van de bladzijden is gebutst, overal zitten kale vlekjes... De kaft heeft wel 'n vouw: in de rug zitten 5 grote en 3 kleinere vouwen, de tekst is nauwelijks meer te lezen... Tja, dat is het risico van kopen via internet. En voor 3,56 ga ik niet reclameren. Laat maar zitten. Ik zet het boek in de kast en het blijft op mijn verlanglijst. Op zoek naar een beter exemplaar. 

Toch was het een prachtige dag, want in een andere advertentie zag ik een boekje van Margriet de Moor staan: Ze waren schoolmeesters. Een uitgave van Wolters Noordhoff, waar ik nog nooit van had gehoord. Hoe kan ik mijn verzameling Margriet de Moor compleet krijgen als mij niet wordt verteld wat er allemaal van haar is uitgegeven? Eveneens voor 3,56 was dit prachtexemplaar voor mij, en het plofte op dezelfde dag in de bus. Zo goed als nieuw, herenigd met de andere titels van Margriet. Een dergelijke vondst maakt de tegenvaller van Indruk 83 meer dan goed. Marktplaats blijft een goudmijn. Voor wie alleen de tekst wil lezen, klik hier, voor alle anderen: blijf zoeken. 

p.s. Hoera! Ik zie dat deze maand een nieuw boek van Margriet de Moor verschijnt, en ze geeft er ook een lezing over. Feest!

Geen opmerkingen: