17 november, 2008

163 - Een samenvatting van mijn blog

Op Wordle kan je van elke willekeurige tekst een 'wordcloud' of woordwolk laten maken. Een wordcloud laat zien welke woorden je gebruikt en hoe frequenter je ze gebruikt, hoe groter het woord wordt weergegeven. Zo krijg je in één oogopslag een beeld van een tekst. Dus ook van een weblog. De mijne  -  op basis van de eerste 162 bijdragen - ziet er zo uit: Bij Wordle kan je vervolgens nog kiezen uit allerlei lettertypes, kleurtjes en vormen om je woordwolk een een eigen aanzicht te geven.
Deze leuke applicatie vraagt om meer toepassingen. Dus dacht ik: ik haal er een tekst van Nescio doorheen. Dit is de woordwolk van zijn korte verhaal Pleziertrein
Nog ééntje dan, omdat het zo leuk tijdverdrijf is. De woordwolk van Max Havelaar van Multatuli. Iemand nog andere leuke woordwolken gevonden? Obama's overwinningspeech bijvoorbeeld, of de Bijbel (het boek Filippenzen dan).

3 opmerkingen:

Anoniem zei

leuk. ik geniet vooral van je boeken(jacht)berichten, en heerlijk om van Dis te lezen hieronder.

Grt Leo

Anoniem zei

Beste sneuper,

Grote oude en antieke en nieuwe boekenveiling met ruim duizend kavels van alle categoriën.

http://www.amsterdambooauctions.nl

Interessante belevenis? ;-)

Zo ja, mail me dan even je emailadres.

amboauctions@gmail.com

m vr gr,

Michael A. del Pino

boekengek zei

Bedankt voor je Wordle bericht. Ik heb het overgenomen.

http://boekengek.blogspot.com/2008/12/in-de-wolken.html