20 december, 2005

84 - Twee kleine aanwinsten

De laatste tijd heb ik helaas weinig mogelijkheden voor uitgebreid boeken zoeken. Maar hier en daar kan ik gelukkig nog net wat oppikken. Net voor sluitingstijd van de boekenmarkt op het Plein in Den Haag liep ik haastig langs de kramen op zoek naar iets wat mogelijk interessant zou kunnen zijn. Mijn favoriet op de boekenmarkten zijn de tafels waarop stapels met boeken liggen, ongesorteerd, die allemaal een euro kosten. Daar word je geconfronteerd met de meest obscure boeken, onleesbare verhandelingen over onbegrijpelijke onderwerpen, jaargangen van vergeten tijdschriften en zo af en toe iets dat echt leuk is. Zo zag ik een boek in een vierkante ribkartonnen omslag met als titel "U zult toch maar een boek uit een van de grootste boekenkasten van Europa willen hebben". Ik wil altijd boeken uit boekenkasten hebben, dus dit boek was voor mij. Ik bleek de hand gelegd te hebben op Proost Prikkels 353, van oktober 1975, met als onderwerp een reportage over het uitgeversdistributiecentrum in De Meern, waar destijds jaarlijks zo'n 15 miljoen boeken omgingen. Mooie foto's van jaren '70 boeken, opgestapeld in gigantische hallen die nu niet meer bestaan. Ik blijk inmiddels 3 Proost Prikkels in mijn bezit te hebben. Over mijn vorige aanwinst, nummer 287, schreef ik hier. De serie loopt nog steeds en is inmiddels de 450 gepasseerd. De firma Proost heeft daarom een catalogus geproduceerd van alle verschenen uitgaven. Ik heb even overwogen een verzameling Proost Prikkels te beginnen, maar heb daar toch maar uit kostenoverwegingen van afgezien.

Het was echt eurodag, want even later liep ik op het station en zag daar een boekje van Geert Mak, "Het eiland", dat maar 1 euro koste. Het is een miniboekje in een nieuwe reeks van uitgeverij B for Books met een mooi doel: "Elke maand verschijnt een nieuw Literair Juweeltje, een goed toegankelijke tekst van een bekende schrijver in een mooi vormgegeven boekje. (...) Zo proberen we van niet-lezers lezers te maken en van weinig-lezers hopelijk graag-lezers" Waarom die uitgeverij dan "before books" heet is mij een raadsel, want before books waren er ook geen lezers... Het verhaal van Mak verscheen overigens al eerder, in zijn boek "De engel van Amsterdam" en beschrijft een krakersgemeenschap op het KNSM-eiland in Amsterdam tot begin jaren '90. Mak vertelt hoe junks, krakers, gelukszoekers, verschoppelingen samenleven op dit stuk Amsterdam, voordat de grote nieuwbouwprojecten startten. Hij beschrijft de onderlinge relaties en ruzies van de mensen en uiteindelijk hoe de plek ontruimt wordt. Omdat het daadwerkelijk geschiedenis is, is wat hij beschrijft ook te traceren. Zoals het volgende: "En toen daalde, alsof de hemel openscheurde, Mutoid Waste neer op het eiland. Plotseling, op een zonnige junimiddag in het jaar 1989, waren ze er. Vijf, zes grote bussen, een generator en een hijskraan reden het eiland op. (...) De Mutoid Waste Company was een dertig man sterke groep die al een jaar of vijftien door Europa trok en zich vestigde op alle plaatsen waar voldoende afval voorhanden was: sloperijen, fabrieken en grote steden. Op dit soort dumpplaatsen vonden ze de bouwstenen voor hun kunstobjecten, die het verhaal moesten vertellen van de zinloosheid van de westerse wegwerpmaatschappij. (...) Ze maakten een poort van aan elkaar gelaste autowrakken. Ze maakten grote vlinders en sprinkhanen van buizen en plastic afval. Aan de kust zetten ze op de hoogste duintop een gigantische vuist van pijpen en vaten, tussen de rookpluimen van de Hoogovens."  En deze is ook mooi: Fraai om te zien dat het verhaal van Mak beelden krijgt. Een mooi cadeautje voor mijzelf in deze kerstdagen. 

Geen opmerkingen: