26 augustus, 2012

213 - Bubb veilt Komrij


Toen ik de kop in het NRC artikel las was ik verontwaardigd: Bibliotheek Gerrit Komrij in Haarlem geveild. We zijn nog maar amper bekomen van het verlies van Gerrit Komrij (en van Rutger Kopland, Doeschka Meijsing, Anil Ramdas, Willem Barnard en Willem G. van Maanen trouwens: het is een slecht jaar), en de bibliotheek van de beste man staat al bij Bubb Kuyper op de planken om geveild te worden! Na het overlijden van Boudewijn Büch werd nog twee jaar gewacht voordat met de veiling van zijn bibliotheek werd begonnen (op 23 november 2004, precies de tweede sterfdag van Büch). En ook de komende veiling van de bibliotheek van Rudy Kousbroek bij Burgersdijk & Niermans in Leiden komt zo'n twee jaar naar zijn overlijden. Ergens ver in mijn geheugen zit nog de veiling van de bibliotheek van Johan Polak in 1993, toch ook een jaar na diens overlijden. Dus deze aankondiging, krap zes weken nadat Komrij niet meer onder ons is, kwam toch wel als een schok: wie probeert hier nu snel een slaatje uit te slaan?

Maar gelukkig is de werkelijkheid anders: volgens het bericht zit het zo:
Komrij blijkt begin dit jaar contact te hebben gezocht met het veilinghuis en zijn boekencollectie aan te hebben geboden.
Dit stelt mij erg gerust: hij wilde het zelf, en eigenlijk al tijdens zijn leven. En dit veroorzaakt een dikke aantekening in mijn agenda: in november budget vrijmaken voor de Haarlemse veiling! Vanaf 22 november zijn de boeken te zien en op 27 november gaat de veiling van start.

1 opmerking:

boekengek zei

Ik heb me hier aanvankelijk ook aan gestoord maar toen ik las dat Komrij het zo wilde: OK.
Tegelijk kwam een andere veel verontrustender gedachte bij me op. Wanneer Komrij's boeken het huis uit zijn blijft Charles Hofman achter in een leeg paleis.

Hield Charles niet van boeken? Hoe kun je zo snel en zo resoluut afscheid nemen van het bezit van je partner, je dierbare?

Langs lege kasten te moeten lopen naar je slaapkamer (de boeken in Komrij's huis stonden ook langs de trappen) lijkt mij persoonlijk niet op te wegen tegen de opbrengst van de veiling. Ik zou zelf graag de nog lang hebben genoten van de bibliotheek van Komrij.