07 oktober, 2005

74 - Herkend door mijn browser

Aangezien ik veel te lui ben om adressen in te tikken in de werkbalk van mijn browser en zelfs te lui ben om mijn favorieten of bladwijzers aan te klikken, volsta ik meestal met het intikken van een woord uit een URL, en dan brengt Mozilla mij wel waar ik wil... Als ik dus naar www.antiqbook.nl wil om het zoveelste gat in mijn begroting te slaan, hoef ik alleen maar "antiqbook" in te tikken om op de plaats van bestemming te komen, en dat scheelt toch maar mooi vijf letters en twee puntjes. Ik vroeg mij af of dat ook zou werken met mijn favoriete boekenlogs: worden zij aan hun naam herkend of is het nodig de hele URL in te tikken? Als ik bij mijzelf begin: wie "boekensneuper" of "boekenblog" intikt komt vanzelf bij mijn blog terecht, maar wie alleen "sneuper" intikt komt bij "De Sneupers", een vereniging voor historisch onderzoek in Noordoost Friesland. Op de pagina met links van die vereniging sta ik overigens ook, als één na laatste in een hele lange lijst. Gek genoeg krijg ik daar toch nog aardig wat bezoekers van - sneupers trekken elkaar aan, zullen we maar zeggen. 

Maar laat ik eens wat andere experimenten doen. als ik "bibliofilos" intik kom ik niet bij het fraaie weblog van de lezende hostess, maar bij het exclusieve antiquariaat van Luis Bardón Mesa (die doet in "libreria para bibliofilos"). Wie op zijn catalogi klikt, vindt daar onder andere deze uitgave van Cervantes: Het is de "Second Brussels edition, rare, of Cervantes' literary masterpiece, the most well-known Spanish literary piece ever written. Very nice copy, bound in burgundy gilt morocco by A. Palomino, gilt edges." Voor 18.000 euro is hij van jou... 

Ook met boekengek heb ik weinig succes, ik kom niet op het weblog van Martin, de hartstochtelijke boekengek en Büch-liefhebber, maar bij de pagina van Anoeska van 13, die boekengek is en Francine Oomen als favoriete schrijfster heeft. Op de site staan verwijzingen naar de boekengekken Brecht, Lisette, Charlotte, Amanda, Kaylee en Shakari. Zo te zien allemaal meisjes (hoewel Brecht een mooie literaire klank heeft, net als Charlotte). Waarom lezen jongens niet? Op de verzamelpagina met boekengekken zie ik in de gauwigheid alleen Martijn en Xander staan tussen alle meiden. Er zullen dus waarschijnlijk in de toekomst nog veel meer vrouwelijke boekenbloggers opstaan, als dit de trend is, terwijl de mannen hopeloos achterblijven. 

Bij ricksbooks lukt het wel, ik kom daarmee direct op het weblog van Rick's boeken. Maar "ricksbooks" is ook niet een gangbare term natuurlijk. Hetzelfde geldt voor Weirdomusic, dan kom ik weliswaar niet bij zijn weblog, maar wel bij de site (waar staat het linkje naar het weblog trouwens?). "Uitdragerij" lukt ook in één keer ondanks dat het een gangbare term is, dit is een mooi verzamelblog van berichten, waarvan veel over boeken (ik lees vooral die van Sander, die in een Leidse boekhandel werkt). Net als "leeskamer", dat mij direct naar de stek van Jan Coucke brengt. Daarentegen kom ik met "infinity" uit op een site voor home and car audio maar helaas niet op het weblog van Denise Miltenburg. Al met al een wisselend beeld. Ik vrees dat ik toch veroordeeld blijf tot werken met bladwijzers of volledige URL's. Ach, dat is ook een vorm van schrijven. 

4 opmerkingen:

Bibliofilos zei

Tja, waarom lezen de jongens niet? Misschien is dat niet stoer op die leeftijd, wil je aan je leeftijdsgenoten je spierballen tonen en niet je 'geestelijke spierballen', ofwel je boekenkennis? Meisjes zijn wellicht wat ingetogener en onderzoekend op die leeftijd? Mij valt het op dat ik me met mijn boekenlog juist een beetje in een Mannenwereld bevind. Ik volg nagenoeg aleen boekloggen van heren en word ook voornamelijk door heren gelezen. Misschien komt het door mijn smaak aan leesvoer, ik gruwel van 'vrouwenlectuur', 'kasteelromannen', etc. Zelf moet ik nu eerlijk toegeven dat ik dat wel stoer vind...beetje onder één hoedje met de mannen, gevoel van acceptatie, ongeacht het feit dat ik (praktisch gezien) geen man ben.

Unknown zei

Jongens zijn misschien wat meer bezig met sport, internet, games? Ik weet het ook niet.

Een generatie ouder en je zit inderdaad toch meer in een mannenwereld. Ik ken nauwelijks vrouwen die fanatiek met boeken bezig zijn, en dat zelf merk ik bij mijn muziekhobby. Mannen zijn toch wat meer verzamelaars dan vrouwen?

N.B. ik heb op Weirdomusic.com inderdaad geen link staan naar mijn weblog.

Rick zei

Als ik kijk in mijn directe vriendenkring zijn inderdaad alle vrouwen lezers. L en Z hebben beiden een aardige collectie. M wat minder maar leest wel graag. De mannen dan. Ikzelf heb de meeste boeken, S wil een eigen boekhandel beginnen, maar R zit liever op de computer te gamen, P vogelt (en leest daarmee enkel vogelgidsen) en P is ook meer een buitenmens.
Aangezien een Wageningse steekproef een volledig verantwoorde conclusie dat inderdaad de vrouwen meer lezen.

Anoniem zei

hmm.. via google hierop gekomen..
ben al jaren op zoek naar dit (Het bewustzijn - Hugo Brandt Corstius)) boekje, kunnen we praten als u het uit heeft?

vriendelijke groeten.

jahupo@yahoo.com