07 april, 2005

48 - 7,5 minuut per boek

Afgelopen week had ik weinig te lezen, want al mijn vrije tijd werd gevuld door werken tegen een deadline op het werk.  Toen de deadline voorbij was en het werk af, bleef er nog een kwartiertje over voordat mijn trein ging en ik besloot even te dwalen in winkelcentrum Babylon in Den Haag. 

Ik liep een willekeurig gangetje in en zag een ruimte, met daarboven in grote letters "Boekhandel en antiquariaat". Dat was een welkome uitnodiging voor een nuttige besteding van een leeg kwartier, en ik liep het enigszins uitgestorven antiquariaat in. Terwijl ik nog tien minuten had voor mijn trein ging, vond ik de kast met literatuur.  Er is overigens niets zo leuk als gewoon ergens dwalen en dan onverwacht een boekwinkel tegenkomen, liefst een antiquariaat. Dat is een onverwacht cadeautje, zomaar een ruimte vol met onvermoede schatten, waar je je naar hartelust kunt verlustigen. 

Hoe dan ook, in die paar minuten werd ik maar liefst twee boeken rijker: 
- De Argentijn, van Abdelkader Benali (uitgegeven ter gelegenheid van Rotterdams lezersfeest, editie 2002). Een novelle, gepresenteerd als opstel van een 14-jarige die op zoek gaat naar zijn vader. Mooi geschreven, niet bijzonder diepgaand maar op zich herkenbaar deze twijfels van een opgroeiende puber en het vinden van zijn plek in de wereld. Het boekje werd cadeau gegeven aan alle scholieren in 4 Havo en 5 VWO in Rotterdam. 
- Prikkels tot het boekenvak, Proost-prikkels 287 (uitgegeven ter gelegenheid van de Nationale Boekenmarkt 1965). Ik ben niet de enige die blogt over Proost prikkels, zie ik. Overigens zie je als reactie in dit blog een verzamelaar aan het woord. Uiteraard worden ook alle 450 Proost-prikkels verzameld. Wie geïnteresseerd is kan bij antiquariaat Boek & Glas of bij André Swertz een aardige slag slaan. Maar we dwalen af, terug naar het onderwerp. 
In deze uitgave wordt langs een dialoog de lezer opgeroepen te gaan werken in een boekhandel of elders in het boekenvak. De voors en tegens worden in een fictieve dialoog opgesomd. Helemaal jaren '60, maar erg leuk om te lezen. Ook dit was een cadeautje, maar dan voor klanten van Proost en Brandt papier. Omdat ik scholier ben en ook geen klant van Proost en Brandt, ontkom ik er niet aan om dit soort uitgaven pas (veel) later te kopen. Hoe dan ook, twee gelegenheidsboekjes aan mijn bibliotheek toegevoegd. 

Ik ben er zeer tevreden over, en bovendien had ik wat te lezen tijdens de terugreis. Maar wat was nu dit antiquariaat, dat zich zo bescheiden opstelde in Babylon? Een blik op de site van Boek & Boek leerde dat het om een vestiging van L.B. Kretzschmar ging. L.B. Kretzschmar.... was dat niet die winkel waar ik op 27 augustus 2004 ook al een stukje over schreef, maar dan de vestiging Noordeinde? En had ik daar niet gezegd dat het een antiquariaat was waar ik waarschijnlijk niets zou kopen? Maar nu was Kretzschmar toch maar mooi mijn reddingsboei in dat kwartier in Den Haag. Geen kwaad woord meer over Kretzschmar! 

Geen opmerkingen: